După fiecare lansare a unui produs, obişnuiesc să colind timp de câteva zile pe diverse siteuri IT şi forumuri pentru a citi comentariile utilizatorilor. Stupide, inteligente, pe subiect sau teleleu pe câmpii, acestea reuşesc să creeze o imagine de ansamblu a modului în care produsul este văzut de public. Există însă o mare problemă, una care face ca aceste opinii să aibă prea rar relevanţă dincolo de pagina Web: sunt opiniile unor oameni pasionaţi, mai mult sau mai puţin, de industria IT. Iar aceştia reprezintă un eşantion mic şi atipic din întreaga masă de cumpărători.
Noul iPhone 5 a stârnit o serie de comentarii nemulţumite care subliniau designul asemănător cu cel al generaţiilor anterioare, ecranul prea mic faţă de cel al modelelor de vârf de la concurenţă, rezoluţia inferioară modelelor cu ecran 720p, lipsa NFC şi alte detalii de această factură. La doar câteva ore după deschiderea paginii pentru precomenzi, telefonul nu mai este deja pe stoc iar perioada de aşteptare se ridică la două săptămâni. De ce? Pentru că nici unui cumpărător nu-i pasă de "lacunele" noului terminal.
Noi toţi, pasionaţii acestui domeniu, cădem în păcatul irelevanţei atunci când ne concentrăm prea mult pe specificaţii. Comparăm procesoare, nuclee grafice, panourile ecranelor sau viteza memoriei interne. pierdem în acelaşi timp imaginea de ansamblu. În calitate de editor, am măcar o scuză: aceşti parametri sunt utilizaţi ca fundamente obiective pe care îmi susţin concluzia finală. În calitate de client sau comentator, sunt la fel de vinovat ca oricare alt utilizator pentru că uit adesea că specificaţiile nu contează.
Acum un an, pe TechCrunch a apărut un articol "Specs are dead", şi nici măcar nu a fost primul semnal al irelevanţei în care ne adâncim fără să ne dăm seama. Titlul nu trebuie luat ad-literam, deoarece progresul tehnologic este în mod evident necesar, ci văzut prin prisma comportamentului unui utilizator comun. Pentru acesta, modelul platformei hardware sau tipul de panou al ecranului sunt simple chinezării care nu spun nimic. Contează cum aceste specificaţii clădesc experienţa pe care acel produs o oferă.
Dacă ecranul este frumos, paginile Web se încarcă repede, are aplicaţiile de care cumpărătorul are nevoie iar mesajele electronice pot fi citite în bune condiţii, acel terminal este bun. Nu contează că rulează Symbian Belle sau că procesorul grafic nu este cel mai rapid de pe piaţă, pentru el aceste lucruri sunt irelevante. Telefonul este un instrument iar acel instrument trebuie să funcţioneze bine. Nimic altceva nu contează.
Fiecare companie are strategii, campanii de imagine şi produse diferite. Limitându-ne strict la domeniul telefoniei, unii preferă să experimenteze cu designuri şi platforme software noi, alţii preferă să îşi creeze o imagine consecventă, unii preferă să ofere modele variate pentru toate buzunarele, alţii să meargă pe "o mărime pentru toţi", unii preferă să implementeze tehnologii noi, alţii să le lanseze doar după ce sunt siguri că funcţionează cum trebuie şi sunt utile.
Este o alegere conştienta a fiecărei companii şi, cum nu cunosc pe nimeni care să nu deţină un smartphone, presupun că piaţa este acoperită bine de acest amestec de idei, modele şi strategii. Dacă Apple nu a ales un ecran de 5", asta nu înseamnă că sunt proşti iar terminalul lor nu este bun de nimic. Au ales ceea ce au crezut că este mai bine pentru strategia lor de a oferi un terminal mobil universal. Dacă vă plac terminalele puternice cu ecrane mari, oferta lor nu vi se potriveşte şi trebuie să alegeţi altceva de la producătorii care o fac. Nimic mai simplu. Nimeni nu intră într-un restaurant cu specific vânătoresc urlând că nu există peşte în ofertă. Întotdeauna există un alt loc în care veţi găsi ce veţi dori.
Cel mai bun şi unicul motiv pentru a vă cumpăra un iPhone 5 este faptul că vă place. Iar acest lucru este valabil pentru oricare alt produs din lumea aceasta. Aţi auzit vreodată de un client Porsche plângându-se de designul clasic şi consecvent al companiei? Nu contează că "arată la fel", că nu a introdus noi tehnologii revoluţionare sau că nu salvează clima. Este doar un terminal mobil, o unealtă. Îţi place şi-l achiziţionezi sau nu-ţi place şi cauţi altceva - lista companiilor în al cărui public ţintă nu intrăm este mult mai mare decât cea a celor care ne-au captivat. Există lucruri mai importante cu care ne putem bate capul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu