Crysis 3 – Maximum Shooter [REVIEW]

+Moduri de multiplayer interesante
+Misiuni bine realizate
Contra
-Poveste neinteresanta
-Lag in multiplayer
-Campanie scurta
Seria Crysis este foarte apropiata de inimile gamerilor care prefera PC-urile. Acest lucru se datoreaza faptului ca studioul Crytek acorda o atentie deosebita acestor variante ale jocurilor, oferind grafica mult mai buna decat cea pe care sunt in stare consolele sa o reproduca. Asfel, lansarea lui Crysis 3 aduce practic de la sine si un nou benchmark pentru detinatorii de PC-uri puternice, insa nici jocul propriu-zis nu trebuie ignorat. Invatand din greselile lui Crysis 2, Crytek a incercat sa realizeze o campanie mult mai antrenanta si axata mai mult pe un fir narativ coerent, alaturi de un multiplayer mai finisat.

Poveste

Chiar daca povestea din Crysis 2 nu a fost foarte usor de urmarit, Crysis 3 incearca sa continue povestea in aceeasi directie. Pentru a avea insa o libertate mai mare in dezvoltarea povestii din noul joc, studioul a ales sa se distanteze de finalul lui Crysis 2, plasand povestea cu doua zeci de ani in viitor. Pentru prima data il avem ca personaj principal pe Prophet, care alaturi de Psycho, eroul din Crysis: Warhead, va incerca sa distruga corupta companie CELL si sa impiedice invazia finala a extraterestrilor Ceph.
Crysis 3 Psycho
Pentru a putea duce la bun sfarsit aceste obiective, Prophet se intoarce in New York, insa nu vorbim despre orasul pe care il cunoastem cu totii din prezent. Acesta a fost sigilat intr-un dom si transformat intr-o centrala imensa. Folosind ramasitele tehnologiei Ceph din jocul precedent, CELL alimenteaza de aici cu electricitate intregul glob, devenind astfel puterea care domina toate natiunile. Evident, lucrurile nu merg conform planului, iar Prophet, Psycho si un grup de rezistenta elibereaza conducatorul rasei Ceph, care ameninta intreaga planeta cu distrugerea.
Vedem in Crysis 3 mai multe secvente cinematice realizate in-game si mai multe evenimente regizate, care adauga un grad mai mare de spectaculozitate jocului. In acelasi timp ne este se bagata pe gat inca o poveste de care cu greu ne putem apropia din punct de vedere emotional. Anumite personaje incearca sa para mai umane decat cele din jocurile precedente, insa cele aproximativ trei zeci de minute din cele sase ore de gameplay pe care le petrecem in prezenta lor, nu sunt de ajuns pentru a crea legaturi puternice cu acestea.
Crysis 3 Prophet
Campania in sine nu este rea, si reuseste sa fie cu mult peste cea din Crysis 2, oferind niveluri mai vaste si posibilitatea de a aborda situatiile in functie de preferintele jucatorului, insa totul se petrece intr-un spatiu controlat. Pentru a va forma o idee, incercati sa va imaginati nivelurile din jocul cu numarul doi, dar cu libertatea din primul joc. Rezultatul este neasteptat de satisfacator din punct de vedere al gameplay-ului, insa povestea este usor de uitat si de ignorat.

Gameplay

In cele trei jocuri Crysis, gameplay-ul a fost probabil cel mai putin afectat de schimbari. In continuare vedeta este Nanosuit-ul lui Prophet, care insa nu a primit abilitati noi. La fel ca in Crysis 2, avem acces la modul Armor, care creste rezistenta jucatorului la gloante si modul Stealth, care ajuta la furisarea prin niveluri. Acestea sunt dependente de energia reincarcabila a costumului si pot face personajul principal in mare parte invincibil.
Crysis 3 Dam
Adevarul este ca pe dificultatea medie, este foarte greu sa mori pe parcursul campaniei. In Crysis 3, Crytek a decis ca este cazul sa renunte la consumarea energiei pentru fuga. Acest lucru inseamna ca poti scapa mult mai usor de focul inamic. Abilitatile costumului pot fi imbunatatite, asemeni jocului precedent, si pot fi create cateva seturi de abilitati, care pot fi schimbate in orice moment al jocului.
Arsenalul lui Prophet este in mare parte neschimbat, armele din jocurile precedente fiind prezente si in Crysis 3, insa arcul cu sageti este probabil singura arma de care aveti nevoie pe tot parcursul campaniei. Rareori am simtit nevoia de a folosi alta unealta de ucis, intrucat cu ajutorul acesteia poti ramane invizibil tot timpul. Intr-adevar, exista un numar limitat de sageti pe care il poti cara, insa fiecare sageata normala poate fi recuperata dupa ce a fost trasa. Mai mult, pentru inamici mai mari sau pentru a dezactiva anumite turele, se poate apela atat la sageti care produc o descarcare electrica, cat si la sageti cu varf exploziv.
Crysis 3 CELL
Pentru prima data jucatorul poate sa ridice de jos arme ale extraterestrilor Ceph, care sunt mult mai puternice decat cele normale, insa munitia pentru acestea este foarte limitata. Probabil o singura parcurgere a campaniei nu va fi de ajuns pentru a experimenta tot echipamentul pe care Prophet il are la dispozitie in Crysis 3, asa ca cei care se simt bine prima data, pot sa repete jocul pe un grad de dificultate mai ridicat, incercand sa rezolve obiectivele in diferite feluri.
Ce m-a impresionat a fost inteligenta artificiala, care reuseste sa dea batai de cap chiar si unor jucatori experimentati. Soldatii CELL pot flanca, pot arunca grenade in ultima pozitie in care au vazut jucatorul si pot chema intariri in orice moment. Acestia coopereaza pentru a-l vana pe Prophet, insa el este mult prea puternic pentru a putea fi doborat cu usurinta. Probabil ca un astfel de AI ar fi indicat intr-un alt stil de joc, mai realist, in care personajul principal este mai fragil.
Crysis 3 Only Human
Cele sapte misiuni din campanie sunt de dimensiuni medii si pot fi parcurse intr-o singura sesiune. Fiecare nivel in parte ar propriul stil grafic, natura avand efecte diferite in diverse sectiuni ale New York-ului. Mi-a placut faptul ca desi sunt definite clar anumite cai pe care le poti urma, designul in sine ofera jucatorului iluzia ca isi creaza singur traseul printre ruinele orasului.
Ca orice shooter care se respecta, Crysis 3 are si o componenta online destul de bine pusa la punct. Pentru review am avut la indemana varianta de PC, iar Crytek a avut grija sa ofere suport pentru servere dedicate in acest titlu. Din pacate insa, nu exista foarte multe servere romanesti, fiind nevoit sa apelez la cele nemtesti pentru a juca. Rezultatele sunt asa-si-asa, intrucat anumite servere au un lag destul de mare, iar fiecare milisecunda conteaza in multiplayer-ul frenetic al jocului de fata.
Crysis 3 Crash Site
Modurile de joc sunt foarte bine balansate, insa majoritatea sunt generice. Team Deathmatch, Crash Site si alte cateva moduri se intorc din Crysis 2, alaturi de altele noi precum Hunter. Acesta este un mod de joc asimetric, in care echipa de soldati cu nanosuit-uri vaneaza echipa de soldati normali, care trebuie sa se ascunda pana la sfarsitul rundei. Acesta este probabil cel mai tensionat mod de joc, care combinat cu Maximum mode care elimina toata interfata grafica din joc poate pompa adrenalina pura in corpurile jucatorilor.
Ca in toate jocurile din prezent, in multiplayer poti opta pentru un loadout standard sau poti sa iti creezi propriul set de echipament, in functie de nivelul atins. Se poate spune ca acest sistem nu functioneaza foarte bine pe servere dedicate, intrucat poti ca nou-venit sa ajungi in meciuri in care ceilalti au deja acces la echipament mult superior. Acest lucru combinat cu perk-ul care activeaza automat armura in momentul in care incepi sa fii lovit de gloante face din multiplayer-ul lui Crysis 3 o experienta mai putin abordabila pentru incepatori.
Crysis 3 Bow

Grafica si sunet

Cand gamerii aud numele de Crysis, se aprinde imediat un beculet care indica doua lucruri: superioritate grafica si cerinte de sistem masive. Crysis 3 continua traditia si aduce probabil cel mai aratos joc de pe PC-uri din acest moment. Totul este realizat in mare detaliu, de la chipurile personajelor din joc, pana la elementele de decor,  apa, arme si tot ce intalnesti prin joc. Este aproape imposibil sa gasesti o textura urata sau un efect special randat prost. De altfel, jocul pare sa fie foarte finisat, putine bug-uri facandu-si prezenta pe parcursul campaniei.
Crysis 3 Helicopter Dam
Mediile de joc sunt de-a dreptul incredibile in anumite momente, insa Crytek nu a mers catre fotorealism. Acesta este probabil cel mai bun joc al companiei nemtesti din punct de vedere artistic, oferind cate o paleta de culori noua pentru fiecare din nivelurile campaniei. Rezultatul este un joc divers si bine inchegat din punct de vedere grafic, insa pentru a putea beneficia de toate briz-brizurile este evident nevoie de un hardware pe masura.
Crysis 2 a avut una din cele mai bune coloane sonore pe care le-am auzit intr-un shooter, iar Crysis 3 continua in aceeasi directie, insa fara Hans Zimmer. Chiar si in lipsa acestuia, muzica realizata de compozitorii Borislav Slavov si Peter Antovszki se potriveste perfect cu tonul jocului. Vocile personajelor sunt foarte bune, insa apar prea rar in joc pentru a putea fi luate cu adevarat in seama, iar arme si explozii realiste poate acum orice studio sa realizeze cu un minim de buget.
Crysis 3 Rasch

Concluzii

Finalul trilogiei Crysis este contrastant. Pe de-o parte avem un gameplay superior jocului precedent, insa in continuare mult mai limitat decat cel al primului joc. In acelasi timp Crysis 3 este cel mai aratos joc de pe PC-uri si include un multiplayer foarte antrenant. Acesta insa nu este foarte bine balansat si are in continuare probleme de lag pe anumite servere. Daca ar fi sa fac un top al jocurilor Crysis, probabil acesta s-ar incadra undeva pe la mijloc, intre originalul joc, care este in continuare cel mai bun si Crysis Warhead. Ultimul loc ar fi ocupat de Crysis 2, insa nici macar acesta nu ar putea fi considerat un esec. Crysis 3 poate fi recomandat oricarui fan al seriei, oricarui jucator care doreste sa isi etaleze puterea PC-ului si fanilor de shootere care s-au plictisit jocurile realiste de acest gen.