Trebuie să mărturisesc că, de-a lungul anilor, nu m-am inţeles tocmai grozav cu titlurile seriei Far Cry. În timp ce majoritatea jucătorilor au rămas uimiţi de calitatea grafică a primului Far Cry, comparându-l cu giganţi precumDOOM 3 sau Half-Life 2, personal am considerat că, în ceea ce priveşte gameplay-ul, acest joc nu evidenţia decât lipsa acută de experienţă a celor de la Crytek (Far Cry a fost primul lor proiect).
Ulterior, seria a trecut definitiv în mâinile celor de la Ubisoft, Far Cry 2 abandonând decorurile tropicale în favoarea unei aventuri ceva mai serioase, desfăşurate pe continentul african. Odată cu schimbarea studioului producător şi a decorului, Far Cry 2 a devenit un shooter competent, tras în jos de unele decizii de design discutabile (respawn-ul inamicilor fiind de departe cea mai enervantă), precum şi de o poveste subţire. În ciuda acestor defecte, personal am considerat Far Cry 2 un joc mult mai bine pus la punct decât predecesorul său.
Şi iată-ne ajunşi în prezent, la cel de-al treilea joc al seriei Far Cry, apărut pe piaţă la timp pentru a concluziona perioada lansărilor importante din 2012. Ubisoft a luat în considerare criticile primite în trecut, Far Cry 3 revenind la ideea de insule tropicale complet explorabile, în încercarea de a combina gameplay-ul open-world cu secvenţele cinematice spectaculoase, atât de caracteristice shooterelor cu buget mare din zilele noastre. Reuşeşte însă acest al treilea capitol al seriei să-şi depăşească precursorii sau avem încă o dată de-a face cu un experiment semi-ratat?
POVESTE ŞI PERSONAJE
Spuneam mai devreme că Far Cry 2 nu s-a făcut remarcat graţie firului său epic. Deşi nu putem zice că Far Cry 3 excelează la acest capitol, povestea jocului este îndeajuns de interesantă pentru ţine mereu jucătorul în priză, motivându-l suficient pentru duce campania single player până la final.
Personajul principal este Jason Brody, un "băiat de bani gata", care, împreună cu prietenii şi fraţii săi, este răpit de piraţi atunci când vizita un arhipelag de insule tropicale. În urma unei evadări spectaculoase, Brody este nevoit să se alieze cu băştinaşii pentru a lupta împotriva răpitorilor, misiunea sa de a-şi elibera prietenii devenind astfel paralelă cu un veritabil proces de maturizare în viaţă.
Punctele importante ale poveştii din Far Cry 3 sunt marcate de scurte secvenţe cinematice, redate la persoana întâi din perspectiva eroului principal. În aceste momente strălucesc adevăratele vedete din distribuţia jocului:personajele secundare şi/sau negative. Dintre acestea, se face remarcat în mod cât se poate de evident Vaas Montenegro, figura plasată de Ubisoft în centrul campaniei de promovare a lui Far Cry 3. Aminteam mai devreme de abordarea narativă a jocului, pe care o caracterizam drept "suficientă"; dacă personajele precum Vaas îşi făceau simţită prezenţa mai des pe parcursul poveştii, probabil că Far Cry 3 ar fi primit puncte în plus la acest capitol.
GAMEPLAY
Nu povestea joacă însă rolul principal în Far Cry 3. Tronul este rezervat componentelor care ar trebui să primeze în orice joc: gameplay-ul propriu-zis, precum şi varietatea acestuia. Deşi la bază un "simplu" shooter, Far Cry 3 combină elemente din numeroase tipuri de jocuri, oferind momente de explorare, de platforming sau stealth, câteodată mai bine implementate decât în titlurile dedicate exclusiv acestor genuri.
Mediul de joc din Far Cry 3 este complet deschis, jucătorul fiind liber să meargă pe firul poveştii principale sau să exploreze insulele după bunul său plac. Iniţial, harta este acoperită de un soi de fog of war, ce poate fi înlăturat prin escaldarea şi activarea unor turnuri de comunicaţii (într-un stil ce aminteşte de seria Assassin's Creed). Totuşi, chiar şi acest element banal de gameplay este "condimentat" într-un stil relativ original: fiecare astfel de turn reprezintă în sine un puzzle de platforming, rezolvarea unora dintre ele nefiind tocmai evidentă.
Continuând tradiţia Assassin's Creed, insulele sunt împânzite de avanposturi ale piraţilor, pe care Brody le poate ataca şi cuceri, deblocând astfel misiuni secundare suplimentare şi puncte de fast travel. Din nou îşi face apariţia diversitatea: atacurile pot fi realizate "pe faţă", bazându-te pe puterea de foc a arsenalului propriu, sau furişându-te, dezactivând alarmele şi eliminând inamicii unul câte unul prin metode silenţioase.
Acestă libertate de dicizie este accentuată şi de elementelele de pseudo-RPG implementate de echipa producătoare în Far Cry 3. Pe lângă achiziţionarea de arme şi accesorii pentru acestea, Brody îşi poate îmbunătăţi caracteristicile prin diferite metode: fiecare acţiune îndeplinită cu succes (uciderea adversarilor, atingerea unui obiectiv, activarea unui turn de comunicare etc.) aduce puncte de experienţă, care, la rândul lor, deblochează un arbore de abilităţi speciale.
De asemenea, inventarul personajului principal poate fi expandat prin intermediul sistemului de crafting: pieile animalelor vânate pot fi transformate în huse ce permit cărarea mai multor arme, în rucsacuri capabile să acomodeze mai mult loot etc. Într-o manieră asemănătoare, prin combinarea plantelor culese, pot fi create şi diferite formule administrabile prin seringi, cu efecte care mai de care mai utile (se poate recupera viaţa pierdută, se poate respira mai mult sub apă, animalele vânate sunt mai uşor de urmărit etc.).
Spre deosebire de misiunile opţionale (care implică obiective ceva mai generaliste de genul găsirii de obiecte sau personaje dispărute, participării la cursele contratimp etc.), misiunile legate de poveste sunt mult mai atent realizate. Pe lângă apariţia secvenţelor cinematice amintite mai devreme, acestea sunt ceva mai liniare, dar şi mult mai spectaculoase. Preferatele mele rămân cele în care Brody este nevoit să găsească un pumnal străvechi, Far Cry 3 transformându-se într-un veritabil Uncharted (sau Indiana Jones, dacă sunteţi de modă veche) la persoana întâi pe parcursul acestor misiuni.
MULTIPLAYER
În funcţie de cât de mult v-a prins lumea de joc din Far Cry 3, parcurgerea campaniei single player poate dura de la10-12 ore (doar povestea principală) şi până la peste dublul acestei perioade (explorarea completă a insulelor). Odată finalizat jocul, nu disperaţi, Far Cry 3 mai are câţiva aşi în mânecă.
Este vorba despre componentele multiplayer ale jocului. Da, componente la plural, pentru că Far Cry 3 oferă atât obişnuitele modalităţi de joc competitive online, cât şi o campanie separată dedicată modului cooperativ, ce poate fi abordată atât online, cât şi în splitscreen (doar pe console).
În ceea ce priveşte modurile de joc competitive, nu se poate spune că Far Cry 3 iese în evidenţă foarte mult, remarcându-se totuşi câteva mecanici de joc interesante (Battle Cry-urile care conferă membrilor echipei abilităţi suplimentare; acestea sunt prezente şi în modul cooperativ), precum şi alegerile de sfârşit (poţi fie să execuţi adversarul învins la finalul unui meci, fie să-l cruţi). De asemenea, dacă hărţile puse la dispoziţie în pachetul iniţial nu sunt suficiente, Far Cry 3 include şi un puternic editor de niveluri, la fel de uşor de folosit precum cel din precedentul joc al seriei.
Campania cooperativă aduce la rândul său câteva ore bune de gameplay suplimentar, cu propria poveste, propriile personaje principale şi secvenţe cinematice. Pe parcursul testării multiplayer, atât cooperativ cât şi competitiv, Far Cry 3 s-a comportat mai bine pe consolă decât pe PC, conexiunea fiind mult mai stabilă prin PlayStation Network decât prin reţeaua proprietară Uplay.
GRAFICĂ ŞI OPTIMIZARE
Stabilitatea în multiplayer nu este singura diferenţă dintre ediţiile de consolă ale lui Far Cry 3 şi varianta de PC. În primul rând, cu excepţia multiplayer-ului (desfăşurat pe porţiuni limitate de hartă), versiunile de console abia pot face faţă lumii de joc deschise din Far Cry 3, la o rezoluţie scăzută şi cu multe dintre efecte dezactivate.
În schimb, varianta de PC a jocului este o adevărată bijuterie vizuală, activarea tuturor opţiunilor grafice (inclusiv cele oferite prin intermediul DirectX 11) transformând Far Cry 3 în probabil cel mai arătos joc al momentului. Din păcate, nici pe PC framerate-ul nu este tocmai grozav, chiar şi în cazul rulării jocului pe un sistem performant. Totuşi, trebuie apreciat faptul că Ubisoft a permis setarea în detaliu a opţiunilor grafice, dezactivarea sau limitarea unor detalii oferind mult doritele cadre pe secundă în plus.
În materie de sunet, nu multe i se pot reproşa celei mai noi creaţii Ubisoft. Vocile din Far Cry 3 sunt interpretate decent (desi nu ies în evidenţă), muzica creează o atmosferă potrivită, iar animalele sălbatice pot fi identificate doar după auzul sunetelor lor caracteristice.
CONCLUZIE
Având în vedere trecutul nu tocmai fericit al seriei, precum şi lansarea târzie (în urma titlurilor concurente precum Call of Duty: Black Ops 2, spre exemplu), cine ar fi crezut că Far Cry 3 va fi atât de reuşit? Nu numai că este de departecel mai bun shooter lansat în ultimele 12 luni, însă are şi foarte mari şanse la titlul de Jocul Anului 2012.
Părţi Bune | Părţi Rele |
---|---|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu