sâmbătă, 17 noiembrie 2012

Abonament sau cartelă pre-pay, ce alegem?


Ofertele operatorilor de telefonie sunt copleşitoare şi, cu toate că mulţi dintre noi mergem deja pe o structură bine definită (constând în minute în reţea şi SMS-uri incluse, eventual şi trafic de Internet), evoluţia tehnologiilor mobile cere ca la un moment dat să migrăm către servicii şi opţiuni noi - mai generoase. Ce alegem însă, abonament sau cartelă prepay? Despre fiecare putem spune că prezintă avantaje şi dezavantaje.
Abonamentul presupune încheierea unui contract pe care te angajezi să-l onorezi vreme de un an sau doi. În schimbul acestei "fidelităţi", operatorul îţi oferă un telefon cu discount, puncte de loialitate şi, teoretic, tarife mai avantajoase decât dacă optezi pentru prepay.
Problema cu tarifele este astăzi una destul de delicată căci, dacă studiaţi bine ofertele, veţi vedea căsunt promoţii la cartele mai avantajoase decât unele abonamente. Iar în această situaţie, de ce ai alege să te angajezi într-un cotract?
Cum nu toată lumea se scaldă în bani, este bine să pomenim şi de această latură ce ţine de riscurile pe care le presupune nerespectarea unui contract. Orice abatare aduce neplăceri: suspendarea numărului, penalizări şi se poate ajunge chiar la procese. Iar pe lângă cazurile comune, există şi situaţii mai rare dar care nasc controverse mari.
Spre exemplu, dacă îţi pierzi telefonul (sau îţi este furat) şi cineva efectuează convorbiri de pe numărul tău, până să realizezi acest lucru şi să soliciţi blocarea cartelei, te poţi trezi cu o factură usturătoare. Este adevărat, când se atinge o anumită sumă (de obicei undeva în jurul a 80 - 100 de Euro, suma limită se calculează după o formulă ce ţine seama de valoarea facturilor tale lunare), cartela se blochează automat. Partea proastă este că pentru a o debloca trebuie să achiţi pe loc suma respectivă şi nu după emiterea facturii aşa cum ar trebui în mod normal.
În acestă situaţie, utilizatorii prepay sunt mai feriţi de astfel de pagube, căci majoritatea nu încarcă pe cartelă sume mai mari de 20 - 30 de Euro. Şi nu au nici neplăcerea de a ajunge în imposibilitatea de a efectua apeluri după blocarea cartelei din motiv de "cosum excesiv".

Un alt aspect care merită luat la puricat este modul în care sunt "răsplătiţi" abonaţii pentru vechimea în reţea. 10 minute naţionale pe an nu mai conving, cred, pe nimeni. În schimb, reclamele de sezon la cartele prepay de 5 Euro care îţi oferă inclusiv minute internaţionale (de ordinul zecilor, cu posibilitatea de a le dubla), pe lângă mii de minute şi SMS-uri în reţea, aceasta este într-adevăr o ofertă convingătoare. Şi unde mai pui că nu eşti legat de niciun contract.
De ceva vreme, există posibilitatea de a reîncărca automat contul prepay sau de a reîncărca o cartelă online, aşa încât acum nu mai putem invoca faptul că dacă ai abonament este mai lejer să efectuezi plăţile.
Avantajele abonamentului se rezumă practic la diversitatea opţiunilor pentru care le poţi selecta, dar aici trebuie să-ţi cunoşti exact nevoile de comunicare pentru a nu plăti sume mari pe servicii pe care le foloseşti rar sau, mai rău, deloc.
Pentru un utilizator "mediu", ideal ar fi un abonament care să permită următorul "comportament": respectivul să poată apela pe orice din orice reţea la orice oră fără să stea cu ochii pe ceas (eventual să aibă câteva persoane favorite cu care să se poată întinde la vorbă), să dea mesaje în orice reţea şi să stea pe Internet - toate acestea fără să efectueze costuri suplimentare de mai mult de 5 Euro.
Un astfel de abonament costă aproximativ 12 Euro, deci valoarea facturii lunare nu ar trebui să depăşească 17 Euro, cu tot cu convorbirile suplimentare. De cealaltă parte, o cartelă de 5 Euro aflată în campanii promoţionale, este comparabilă cu acest abonament pe partea de voce şi mesagerie, mai puţin la capitolul Internet. Totuşi, pentru a beneficia de promoţie este necesară o reîncărcare de 5 Euro. Per total, dacă mai activezi şi aici o opţiune, ajungi la o sumă comparabilă.
Acesta este un exemplu care arată cât de apropiate sunt astăzi ofertele de abonamente şi cele pre-pay. O alegere ideală este aproape imposibilă, mai ales că operatorii se întrec de la o lună la alta în promoţii care mai de care mai atractive. Cert este că odată ce ai ales un abonament şi nişte opţiuni, eşti legat de ele. De opţiuni mai puţin, căci pe acestea le poţi dezactiva sau schimba dacă e cazul după trei sau şase luni.

Sursa : http://www.go4it.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu