sâmbătă, 26 ianuarie 2013

Graph Search. Sau cum Facebook a învăţat să caute în datele tale


Când Facebook a anunţat că lucrează la o funcţie de căutare, toată lumea şi-a făcut griji pentru Google. „Facebook îi declară război lui Google”, „Google şi-a găsit naşul” sau „Google are acum un concurent serios” au fost ideile care au răzbătut din presa de specialitate. După ce am primit acces si am testat-o, m-am convins: Google poate să stea liniştit, Graph Search joacă în alt campionat.
Graph Search este un motor de căutare intern, menit doar să găsească informaţii în cadrul reţelei sociale. Poţi, dacă ţii neapărat, că cauţi şi pe Internet, din cadrul lui Graph Search, cu ajutorul lui Bing, cu care Facebook are o înţelegere. Dar, din nou, Google nu are de ce să-şi facă grji, cum, de altfel, nu şi-a făcut niciodată din cauza lui Bing, care nu a fost în niciun moment o ameninţare serioasă.

One search to rule them all

Graph Search, odată activată, va deveni funcţia de căutare implicită pe Facebook şi va lua locul căsuţei de căutare cu care ne-am obişnuit. Nu doar că arată alfel, dar se şi comportă diferit.
Cu Graph Search poţi căuta strict un anumit lucru, exact cum puteai să faci şi până acum cu funcţia obişnuită de căutare. De exemplu, vrei să ajungi rapid pe pagina Go4it de Facebook, scrii „go4it”, alegi rezultatul dorit din listă şi dai enter. La fel cu prietenii. Banal până aici.
Partea cu adevărat interesantă vine când vrei să compui căutări avansate, pe baza a mai multor criterii. În funcţie de imaginaţia proprie, poţi găsi lucruri foarte interesante, pe care altfel nu ai fi avut mari şanse să le descoperi. Sau le-ai fi găsit după vreo 10 click-uri confuze.
Exemplu de căutare avansată cu Graph Search: „Photos from this year of my friends who work at ProTV”. Această căutare are patru parametrii. Obiectul principal consta în „poze” dar căutarea are trei condiţii: să fie doar ale prietenilor mei, doar de anul acesta şi doar de la Pro TV. Aş fi putut căuta foarte uşor „Photos from this year of people who work at ProTV”. În acest caz mi-ar fi dat toate pozele publice ale celor care au trecut la profil Pro TV ca loc de muncă.

Alt exemplu, cu mai puţine criterii, dar mai util: „Restaurants my friends have been to”. Aceasta va genera o lista (încă nu m-am lămurit dacă este cronologică dar cel mai probabil Facebook va scoate în faţă aici localurile care plătesc să fie promovate) cu restaurantele de unde au dat checkin prietenii tăi. Din păcate, este o simplă listă, nu un top. Ar fi fost util, ca să-ţi faci o idee despre calitatea restaurantului, să vezi un top ordonat după numarul de checkin-uri date. Sau de like-uri.
Căutările pot fi restranse sau extinse cu ajutorul filtrelor. De exemplu, poţi bifa să-ţi apară doar restaurantele din Bucureşti. Sau poţi extinde cautarea, alegând să fie afişate şi poze făcute în acele restaurante. Toate criteriile pe care le stabileşti prin intermediul filtrelor le poţi cere încă de la început, de când faci căutarea. De exemplu, aş fi putut căuta de la început „Restaurants my friends have been to in Bucharest”.

Diavolul e în detalii

Graph Search este un instrument foarte puternic şi vei ajunge să-l apreciezi pe măsură ce înveţi să-l foloseşti. Dar, într-o măsură mai mare sau mică, te vei lovi de acurateţea relativă a datelor.
Facebook a făcut motorul de căutare, dar acesta are ca bază de date informaţiile utilizatorilor. Daca aceştia şi-au completat corect datele, totul va fi bine şi frumos. Dacă nu, rezultatele nu vor fi bune. Nu poţi găsi pozele unui prieten făcute în locul X, dacă a cesta a trecut ca locaţie  Z.
Utilizatorii avansaţi nu trebuie să-şi facă griji că vor fi nevoiţi să piardă timp cu mouse-ul pentru a selecta căsuţa de căutare. Cei de la Facebook au atribuit Graph Search-ului şi combinaţiile de taste necesare. Astfel, în loc să te complici cu mouse-ul, este suficient să apeşi „/” pentru muta cursorul în căsuţa de căutare. De acolo, te vei descurca uşor cu săgeţile şi enter-ul.

Caută şi vei găsi. Pana la un punct

Vrei să pleci în concediu pe insula Thasos din Grecia? Poţi să cauţi poze făcute acolo sau poţi să cauţi prieteni care au fost acolo, pentru a le cere informaţii. Vrei să joci ceva dar nu ştii ce? Caută ce jocuriau jucat în ultima vreme prietenii tăi.
Ideea este că sunt foarte multe informaţii pe care le poţi găsi cu Graph Search şi foarte multe combinaţii pe care le poţi face. Poţi căuta folosind keyword-uri, ca pe Google, sau poţi scrie normal o interogare. De exemplu, în locul unei căutari bazată pe cuvinte cheie de genul „people bucharest like go4it”, poţi scrie natural: „people who live in bucharest and like go4it”. Graph Search pare să fie foarte bun la interpretat limbajul natural.
Graph Search se dovedeşte inteligent şi când vine vorba de intuirea căutării pe care urmează să o faci. Îţi va completa automat numele prietenilor şi criteriile căutărilor (photos, places etc.), atâta vreme cât căutarea dorită este în limita competenţelor lui. Dacă încerci să cauţi ceva ce este peste limita lui de înţelegere, nu vei ajunge nicăieri.

Deşi am fost suspicios la început, şi am crezut că va fi un instrument care nu va aduce un plus de funcţionalitate Facebook-ului, ci doar încă un mijloc pentru compania americană să ne intoxice cu poveşti sponsorizate, după ce l-am testat suficient pentru a-mi face o părere clară, s-a dovedit că este, într-adevăr, „big deal”.
Graph Search este ceea ce Google a încercat fără succes să facă dintotdeauna: să răspundă la întrebări punctuale, în limbaj natural. Facebook avea tone de informaţii ale utilizatorilor. Acum are şi un instrument prin care să le valorifice. Da, Facebook va face foarte mulţi bani din asta, dar măcar îi dă user-ului ceva util în schimb.
Nu are rolul şi potenţialul de a se bate cu Google, motorul de căutare Google. Cel puţin deocamdată, câtă vreme cât utilizatorul caută pe internet, nu într-o reţea socială. Este doar o căutare pe Facebook. Nimeni nu va intra pe Facebook să caute pe internet cu Bing. Sau aproape nimeni.
Însă, strict pentru Facebook, Graph Search va fi mare lucru. Va şti ce caută utilizatorii săi şi va şti ce reclame să-i servească, când şi unde. Utilizatorii, de cealaltă parte, dacă vor învăţa să foloseasca corect Graph Search, vor avea la dispoziţie un motor de căutare social, un motor pe care Google nu a fost capabil să-l creeze până acum, dar pun pariu că vor veni cu ceva similar în maxim un an, via Google+.

Sursa : http://www.go4it.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu